hétfő, június 27

Csillaghegy - Ezüst-hegy - Nagy-Kevély - Csobánka

Már ismert terepet látogattam meg újra, a gyönyörű kilátást nyújtó Nagy-Kevélyt. A csúcsot Csillaghegy felől közelítettem meg, majd egészen Csobánkáig kirándultam, ahonnan busszal utaztam át Pomázra. Közepes túra volt, néhány kemény emelkedővel, saccra kb. 10 kilométer lehetett.

A túra útvonala.

A békási panelok egy részeA HÉV-pótló busszal zötykölődtem el Csillaghegyig, ahol azonnal nekiindultam a hegynek. Elég sokáig még kiépített utcákon, házak között kellett mennem, de már ekkor el kellett kezdeni felfelé kapaszkodni. Az utolsó házak mellett egy kis ösvényen kezdődött meg a piros jelzés erdei szakasza, majd további emelkedőn jutottam át a Róka-hegy oldalán. Az erdőből kiérve messze be lehetett látni a környéket: Üröm házait, Békásmegyer panelrengetegét, sőt a Nagy-Kevély csúcsát is. Csodálkozva láttam, hogy már itt is mennyire épülnek az új lakóparkok, lassan alig marad érintetlen terület Budapest környékén.

Sorban a Kő-hegy, mögötte az Ezüst-hegy, háttérben pedig a Nagy-KevélyÁtkelve az Ürömöt Budakalásszal összekötő úton, enyhe, de hosszú emelkedő kezdődött, mely a Kő-hegyre (nem a pomázi Kő-hegyről van szó!), majd az Ezüst-hegyre vezetett fel. Útközben, mikor kerestem, hogy hol kel letérni a piros jelzéssel az útról, először rossz helyen tértem le. Így bejutottam egy madár-etető féleségre, ahol épp egy nagy madár volt, amit sikerült elriasztanom, de pár pillanatig láthattam, talán sas vagy sólyom lehetett, de igazából fogalmam sincs milyen madarak élnek itt és sajna beazonosításban se vagyok jó.

Kilátás Pilisborosjenő felé az Ezüst-hegyrőlMár az Ezüst-hegyről is igen korrekt volt a kilátás: alattam Pilisborosjenő, kicsit távolabb Üröm, háttérben a Hármashatár-heggyel, sőt távolabb még a Duna és a Gellért-hegy is látszott. Kellemes erdei úton vezetett tovább a séta (továbbra is a piros jelzésen), találkoztam egy siklóval is, amely elállta az utam, s érdekes módon hiába dobáltam meg nem mozdult meg, de amikor rávetődött az árnyékom rögtön eliszkolt... A Nagy-Kevély felé közeledve meglehetősen erős emelkedő jött, de megérte felmászni, hiszen a környék egyik kiemelkedően szép látképe tárulhatott elém. Ide mindig érdemes elnézni, a Nagy-Szénás mellett Budapest környékének egyik legszebb kilátóhelyéről van szó.

A Medve-barlang bejárataGyorsan lejutottam a csúcsról, majd a turistautak csomópontja után rövid ideig továbbra is a piroson mentem, de lekanyarodtam pár száz méter után a sárgára, mely a Kis-Kevély oldalában ment. Nem túl látványos, kis ösvény volt ez, ráadásul hegyoldalról lévén szó, szinte végig "oldalazva" kellett menni, ami nem a legkellemesebb. Viszont a Medve-barlang ezen az úton van, ami meglehetősen nagy, a barlangok iránt érdeklődőknek érdemes megnézni. Miután kereszteztem a kéktúra vonalát, hamarosan visszaértem a pirosra, ahol az Oszoly felé indultam. Sajnos mint kiderült a piros csak az Oszoly-erdőben megy, a sziklákat elkerüli, így ezekről lemaradtam, majd legközelebb...

Kilátás a Nagy-Kevélyről nyugat felé, háttérben a Pilis